Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland
De Belgische ambassades en beroepsconsulaten geven elektronische identiteitskaarten af aan bij hun ingeschreven Belgen:
- eID: elektronische identiteitskaart voor volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar.
- Kids-ID: elektronische identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Deze eID en Kids-ID bezitten talrijke voordelen:
- Handig formaat: ze heeft de grootte van een bankkaart
- Laat toe te reizen naar meer dan 50 landen
- Minder duur dan een paspoort: 20 € voor een eID, 10 euro voor een Kids-ID
- Blijft geldig in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België)
- Laat bepaalde beveiligde handelingen op internet toe (als de certificaten geactiveerd zijn)
Let op het verschil tussen Belgische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten, die eventueel door het land van verblijf worden afgeleverd. De geldigheid en het officieel karakter van deze verblijfsdocumenten beperken zich meestal tot het grondgebied van het land van verblijf.
De eID’s en Kids-ID’s zijn geldige identiteits- en reisdocumenten voor de lidstaten van de Europese Unie, alsook enkele buurlanden. Ze kunnen er dus vaak nuttig – zelfs noodzakelijk – zijn om zich ter plaatse te identificeren. Voor heel wat landen is er een paspoort nodig en volstaat een eID niet.
BELANGRIJK: Alle door de EU-lidstaten afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering uiterlijk vanaf midden 2021 de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten. Vanaf juni 2021 zal u voor een elektronische identiteitskaart (e-ID) en/of ook uw kind voor de Kids-ID (als uw kind 6 jaar of ouder is) in persoon en op afspraak naar het uw beroepsconsulaat moeten komen.
Aanvraag van een identiteitskaart bij de Ambassade in Lima
Om een eid aan te vragen, dient u het volgende te doen:
- Een e-mail sturen naar lima@diplobel.fed.be met de volgende gegevens: volledige naam, rijksregisternummer, kopie van vorige identiteitskaart (indien mogelijk), ingevuld aanvraagformulier (aanvraagformulier kids-id).
- De ambassade in Lima bekijkt uw aanvraag en zal u een datum en uur voorstellen om langs te komen en de aanvraag af te werken. Indien er nog andere documenten vereist zijn, zal daar via mail naar gevraagd worden.
- Gemiddeld drie tot vier weken later zal u uitgenodigd worden om uw identiteitskaart te komen ophalen. De identiteitskaart dient persoonlijk opgehaald te worden om deze te kunnen activeren.
Belgen in Ecuador en Bolivia
- Ik woon in Ecuador/Bolivia, dien ik ook naar Lima toe te komen?
Ja, uw vingerafdrukken dienen geregistreerd te worden voor de identiteitskaart en dit kan alleen in Lima gebeuren. (uitzondering: kinderen onder de 6 jaar).
- Kan ik in België ook een nieuwe e-ID aanvragen?
Nee, indien u ingeschreven bent op de Belgische Ambassade te Lima, kan u uw identiteitskaart enkel daar aanvragen of tijdens een biometrische missie.
Activatie eID
Elke Belgische burger die ingeschreven is in de consulaire bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat kan zijn eID activeren in de post waar hij/zij ingeschreven is, in een andere consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente. De identiteitskaart en het certificaat kunnen enkel geactiveerd worden in aanwezigheid van de betrokkene. Dat betekent dat ook een eID van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar enkel geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige. Voor de activatie brengt men de identiteitskaart en de PUK-code mee. De activatie van de identiteitskaart en certificaat is nodig om zich te kunnen aanmelden op Belgische overheidswebsites.