Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

Informatie over de elektronische identiteitskaart en de Kids-ID.

  1. Laatst bijgewerkt op

1. Algemene informatie

2. Aanvraagprocedure

3. Leveringstermijn

 

1. Algemene informatie


De Belgische ambassades en beroepsconsulaten geven elektronische identiteitskaarten af aan bij hun ingeschreven Belgen: 

  • eID: elektronische identiteitskaart voor volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar. 

  • Kids-ID: elektronische identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar. 

Deze eID en Kids-ID bezitten talrijke voordelen: 

  1. Handig formaat: ze heeft de grootte van een bankkaart 
  2. De elektronische identiteitskaart heeft een geldigheidsduur van 10 jaar (voor personen tussen de 18 en 75 jaar), 30 jaar (voor personen ouder dan 75 jaar), 3 jaar voor kinderen tussen 0 en 6 jaar) en 6 jaar (voor kinderen tussen 12 en 18 jaar). 
  3. Laat toe te reizen naar meer dan 50 landen 
  4. Minder duur dan een paspoort: 20 € voor een eID, 10 euro voor een Kids-ID 
  5. Blijft geldig in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België) 
  6. Laat bepaalde beveiligde handelingen op internet toe (als de certificaten geactiveerd zijn) 

Let op het verschil tussen Belgische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten, die eventueel door het land van verblijf worden afgeleverd. De geldigheid en het officieel karakter van deze verblijfsdocumenten beperken zich meestal tot het grondgebied van het land van verblijf.  

De eID’s en Kids-ID’s zijn geldige identiteits- en reisdocumenten voor de lidstaten van de Europese Unie, alsook enkele buurlanden. Ze kunnen dus vaak nuttig – zelfs noodzakelijk – zijn om zich ter plaatse te identificeren. Voor heel wat landen is er een paspoort nodig en volstaat een eID niet. 
 

2. Aanvraagprocedure in het consulaat waar u ingeschreven bent


2.1 Hoe vraag ik een eID aan? 


Om een eID aan te vragen, dient u een e-mail te sturen naar lima@diplobel.fed.be met de volgende gegevens:  

  • volledige naam,  

  • rijksregisternummer,  

  • kopie van vorige identiteitskaart (indien mogelijk), 

  • ingevuld aanvraagformulier 

De ambassade in Lima bekijkt uw aanvraag en zal u een datum en uur voorstellen om langs te komen en de aanvraag af te werken. Indien er nog andere documenten vereist zijn, zal daar via mail naar gevraagd worden. 


2.2 Belgen in Ecuador en Bolivia

  • Ik woon in Ecuador/Bolivia, dien ik voor de aanvraag ook naar Lima toe te komen? 
    Indien u in Ecuador of Bolivia kan u uw, eID in Lima aanvragen (uitzondering: kinderen onder de 6 jaar), maar ook tijdens een van de jaarlijkse consulaire missies georganiseerd in Ecuador of Bolivia . Alle ingeschreven Belgen worden per mail op de hoogte gebracht van de precieze data van deze missies. Daarnaast wordt de consulaire missie via sociale media aangekondigd.  
      

  • Kan ik in België ook een nieuwe e-ID aanvragen? 
    Nee, indien u ingeschreven bent op de Belgische Ambassade te Lima, kan u uw identiteitskaart enkel daar aanvragen of tijdens een biometrische missie. De Ambassade kondigt tijdig de biometrische missies aan, zodat u zich kunt aanmelden om dan uw eID aan te vragen.  
     

2.3 Activatie eID


Elke Belgische burger die ingeschreven is in de consulaire bevolkingsregisters van een Belgische ambassade of consulaat kan zijn eID activeren in de post waar hij/zij ingeschreven is, in een andere consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente. De identiteitskaart en het certificaat kunnen enkel geactiveerd worden in aanwezigheid van de betrokkene. Dat betekent dat ook een eID van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar enkel geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige. Voor de activatie brengt men de identiteitskaart en de PUK-code mee. De activatie van de identiteitskaart en certificaat is nodig om zich te kunnen aanmelden op Belgische overheidswebsites. 

Na activering van uw kaart heeft u toegang tot de websites van de belgische openbare instellingen via uw computer of smartphone, op voorwaarde dat u in het bezit bent van een electronische kaartlezer en de eID-software heeeft geïnstalleerd. De kaartlezer kan in elke elektronicawinkel worden gekocht. 

Belgen in Ecuador en Bolivia kunnen gebruik maken van de jaarlijkse consulaire missies om hun eID te activeren of zich begeven naar de consulaire post waar hij/zij ingeschreven is (Lima), een andere consulaire post in het buitenland of een Belgische gemeente.
 

2.4 Kostprijs en betalingswijze 


De kosten voor de aanvraag van een eID worden rechtstreeks aan de ambassade betaald. U kunt de consulaire tarieven hier terugvinden. U kunt een bankoverschrijving doen voordat u op uw afspraak verschijnt of u kunt tijdens uw afspraak met uw bankkaard betalen. Contante betalingen worden niet geaccepteerd. 
 

3. Leveringstermijn


Gemiddeld drie tot vier weken na de aanvraag zal u uitgenodigd worden om uw identiteitskaart te komen ophalen. De identiteitskaart dient persoonlijk opgehaald te worden om deze te kunnen activeren. Uw eID kan maximaal 3 maanden op het consulaat blijven, indien u het dan nog niet heeft opgehaald zal het worden vernietigd. 

Belgen in Ecuador en Bolivia kunnen gebruik maken van koeriersdienst zoals DHL of anderen om hun paspoort op te halen. U dient hiervoor zelf de kosten te dragen en moet twee zendingen aanvragen: 1 voor het eID en 1 voor de PUK-code gezien beiden, om veiligheidsredenen, niet in dezelfde zending kunnen worden verstuurd. Nadat u de zendingen hebt gecoordineerd, vragen we u om de ambassade hiervan op de hoogte te stellen via een e-mail naar lima@diplobel.fed.be waarin u de afhaalgidsen in bijlage toevoegd. Het is belangrijk om te weten dat de eID die per koerier wordt verzonden niet wordt geactiveerd, omdat dit alleen persoonlijk kan worden gedaan. U kan ervoor kiezen om deze stap later te voltooien, tijdens een van de jaarlijkse consulaire missies, op de consulaire post waar je bent ingeschreven, op een andere consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente.